Terapeutens misstag

Okej med misstag för psykologer

Publicerad 19 september 2023
Text: Adrianna Pavlica Foto: Lena Lee
Elin Wesslander är aktuell med boken ”Terapeutens misstag”. Foto: Lena Lee

För långa terapier eller hjärtliga hälsningar på stan – det är exempel på misstag som psykologer kan göra. Med sin nya bok vill Elin Wesslander glänta på dörren till terapirummet, och få fler att dela med sig.

I boken Terapeutens misstag låter psykologen Elin Wesslander femton psykologer och psykoterapeuter berätta om sina misstag och lärdomar.
– Vi behöver prata mer om det som blir tokigt eller som inte lyckas, för då har vi också möjlighet att ta hjälp. Det är mycket som går att reparera, och att göra det stärker ibland terapin mer än om man inte hade gjort något misstag alls. En del studier visar att det händer något i förhållandet när man adresserar ett misstag och tillsammans försöker att hitta en väg framåt. Det sämsta man kan göra är att låtsas som ingenting, säger hon.

”Vi behöver prata mer om det som blir tokigt eller som inte lyckas, för då har vi också möjlighet att ta hjälp.”

Viktigt att fånga upp
Av vilken art misstagen är varierar kraftigt, men det finns vissa mönster, menar Elin Wesslander.
– Det kan handla om att man tappar rollen, hälsar på någon på stan väldigt hjärtligt och glömmer bort att det är gammal patient. Eller att man går fram för snabbt i terapin och inte får med sig klienten, man sitter där och ritar upp modeller och blir fast i sitt eget huvud. Men det som flest personer anger är att man låter behandlingen fortgå för länge, något som psykologen kan tycka är problematiskt även om patienten inte tycker det.
Det är inte säkert att klienten uppfattar psykologens misstag – men det kan också omvänt vara så att klienten till och med gör en anmälan för något som psykologen inte ser som ett misstag.
– Det finns skillnader i hur man ser saker och ting. Att vara personlig eller privat, var går gränsen för det? Samma typ av ett beteende kan vara okej i ett sammanhang men problematiskt i ett annat. Om jag säger x till en klient, kan den tycka att det är hjälpsamt, medan nästa klient tycker att jag är galen som berättar det. Det viktiga är att fånga upp när det landat fel hos klienten, säger Elin Wesslander.

Ta ansvar
Psykologer behöver kunna backa, be om ursäkt och ta in klientens syn på situationen, enligt Elin Wesslander.
– Det handlar om att ta ansvar för sina misstag, att inte sopa dem under mattan. Men man ska komma ihåg att det är allmänmänskligt att göra fel, och att alla gör misstag, även de mest erfarna.