Ökad mängd patienter kräver uppföljning

Publicerad 2 maj 2018
Text: Adrianna Pavlica

Trycket på psykologer ökar – vilket samtidigt innebär att fler patienter får hjälp.
Sveriges kliniska psykologers förening tycker att det är viktigt att verksamheterna följer upp hur det går för patienterna, snarare än att mängden patienter ska användas som en kvalitetsindikator.

Erik Andersson, ordförande Sveriges kliniska psykologers förening.
Erik Andersson, ordförande Sveriges kliniska psykologers förening.
En majoritet av psykologerna anser att trycket på att hinna med fler patienter har ökat.
– Det är inte konstigt att patienttrycket har ökat eftersom fler patienter får behandling. När jag började jobba inom Stockholms läns landsting 2004 träffade psykologer i min sektor i genomsnitt två patienter om dagen, och den siffran har gissningsvis ökat. Det kan vara något positivt eftersom fler människor får tillgång till psykologisk behandling, säger Erik Andersson, ordförande för Sveriges kliniska psykologers förening.

Kringarbetet belastar
De negativa effekterna handlar om såväl arbetsmiljö som patientsäkerhet.
– Det största hotet är att man börjar tumma på kvaliteten för att beta av stora mängder patienter, säger Erik Andersson.
Hur många patienter som är för många är enligt honom omöjligt att svara på.
– I många fall är det inte patientbesöket i sig som är belastande, utan allt kringarbete. Olika typer av problematik kräver olika mängd kringarbete. En patient med schizofreni kräver ofta andra typer av insatser än en patient med paniksyndrom.

Ledningsansvarig psykolog
En viktig uppgift för alla mottagningar är därför att tydligt definiera psykologens uppdrag.
– Ofta är det lösa tyglar vilket innebär att den enskilda psykologen inte vet var uppdraget börjar och var det slutar. Jag tror inte att vi per automatik löser stressrelaterade problem hos psykologer genom att minska mängden patienter. Det vi istället efterfrågar är en tydligare struktur med en ledningsansvarig psykolog på varje mottagning.
Sveriges kliniska psykologers förening ser en fara i att mängden patienter ibland ses som en kvalitetsindikator, snarare än hur hjälpta patienterna faktiskt blivit av psykologkontakten.
– Vi tycker att alla mottagningar behöver följa upp sina patienter, det är enda sättet att se om behandlingen gett något. Systemet kan göra att man träffar massor av patienter utan att det kanske ger något, och eftersom det inte finns kvalitetsindikatorer så kan man fortsätta med det. Det kan bli väldigt skevt, säger Erik Andersson.

Om du arbetar kliniskt, har trycket på att hinna med fler patienter ökat?